چه کشورهایی مناسب سفرهای دریایی هستند؟

ایران با تعدادی از کشورها مرز آبی مشترک دارد و به همین خاطر ما کشورهای مناسب سفر دریایی از ایران را برایتان عنوان کردیم. این خبر پیرامون مناطق مناسب سفر دریایی نگارش شده است.

سفر دریایی برای ایرانی ها
خبریجات-ایسنا -محمد راستاد، عضو ستاد مرکزی خدمات سفر که مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی است، درباره کشورهای مناسب سفر دریایی یا به عبارتی مناطق مناسب سفر دریایی برای ایرانیان بوده، اظهار کرد: سفرهای بین المللی دریایی در حال حاضر بین بندر شهید باهنر در بندرعباس و شارجه در امارات، همچنین بین بندر لنگه در استان هرمزگان و دبی در امارات و بین خرمشهر در استان خوزستان و کویت انجام می شود. گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، هفت استانی هستند که به پهنه های آبی دسترسی دارند، اما سفرهای بین المللی دریایی فقط از سه بندر در دو استان به سه بندر در دو کشور انجام می شود. سفر با کشتی در مسیر بندرعباس ـ شارجه با هزینه ای بین 520 تا 800 هزار تومان حدود 12 ساعت طول می کشد. همچنین، فاصله بین بندرخرمشهر ـ کویت حدود 5 ساعت طی می شود که هزینه آن از 452 تا 800 هزار تومان است. مسافت بین بندر لنگه و دبی را هم می توان با شناورهای تندرو در 5 ساعت طی کرد که هزینه آن بین 625 تا 967 هزار تومان تمام می شود. طبق اطلاعاتی که در وبسایت شرکت کشتیرانی والفجر ـ جابه جاکننده مسافران در آب های جنوبی ـ منتشر شده، یک مسیر دریایی بین خرمشهر و بصره در عراق نیز وجود دارد که در مناسبت اربعین و در زمان تقاضا، کشی ها بین این دو بندر با هزینه ای بالغ بر 81 هزار تومان تردد می کنند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره مسیرهای بین المللی دائمی که حرکت کشتی ها در آن ها متوقف شده یا معطل پر شدن صندلی ها است، گفت: به جز مسیر دریایی بندر خرمشهر ـ کویت که بعضا تردد کشتی ها در آن توقف هایی دارد، حرکت کشتی های مسافربری در دو مسیر «بندرلنگه ـ دبی» و «بندرعباس ـ شارجه» مستمر برقرار است. در گذشته سفرهای دریایی از ایران به دو کشور قطر و عمان نیز انجام می شد که اکنون حرکت کشتی ها در این مسیرها متوقف شد. راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی با تایید این موضوع، علت آن را بیشتر مقرون به صرفه نبودن حرکت کشتی ها در این دو مسیر بین المللی دانست و افزود: زیرساخت بندری و پایانه سفرهای دریایی در هر دو مقصد وجود دارد، اما باید رقابتی بین کشتی های مسافربری و شرکت های هواپیمایی باشد تا برای استفاده توجیه پیدا کند. گاهی سفر هوایی از نظر هزینه، زمان و سهولت مقرون به صرفه تر از سفر با کشتی است. او با بیان اینکه سرمایه گذاری برای کشتی های مسافرتی وجود ندارد، اظهار کرد: زیرساخت بندری خلائی ندارد. فقط مسیرهای دریایی از نظر اقتصادی، کیفیت و سهولت باید برای متقاضی توجیه پذیر شود. خطوط کشتیرانی باید سرمایه گذار داشته باشد و مسافران را متقاعد کنند که از این امکان استفاده کنند. راستاد با اشاره به توقف سفرهای دریایی بین ایران و عمان گفت: تردد کشتی های مسافرتی در این مسیر به لحاظ هزینه تا مقطعی مقرون به صرفه بود، اما هزینه کشتی که در این مسیر استفاده می شد خیلی بالا بود. کشتی عمان مدرن بود و می توانست مسافت 150 مایلی را در دریا سه ساعته طی کند که سرعت بالایی در مسیرهای دریایی به حساب می آید، اما پروازهایی در همین مسیر وجود داشت که به لحاظ هزینه مقرون به صرفه تر بود و آن خط کشتیرانی نتوانست با آن ها رقابت کند و ادامه فعالیت آن به لحاظ اقتصادی دیگر توجیه نداشت. مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره سفرهای دریایی در خزر نیز توضیح داد: کمتر از دو دهه قبل بین باکو و بندرانزلی کشتی های مسافربری تردد داشتند، منتهی به واسطه کمبود تقاضا، هزینه ها و شرایط جوی (طوفانی) دریای خزر، سفرهای دریایی در این مسیر نیز متوقف شد. هرچند پیگیر آن هستیم، مخصوصا در مذاکراتی که با همتای آذربایجانی و روسی داریم تلاش می کنیم مکانیزم تشویقی ایجاد کنیم تا دوباره سفرهای دریایی بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر برقرار شود. راستاد درباره طرح کشور قزاقستان برای برقراری خطوط دریایی بین ایران و منطقه اوراسیا گفت که این طرح بیشتر درباره کالاست و به مسافرت های دریایی ارتباطی ندارد.

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید

لینک خبر:



ارسال نظر

فیلدهای اجباری را تکمیل نمایید

درباره ما

درباه ما

تبلیغات

اشتراک در خبرنامه

Top