خبریجات - به گزارش همشهری، انتشار فصل پایانی نسخه سانسوری فیلم «گوزنها» در فضای مجازی، به انتظاری ۴۰ساله پایان داد؛ انتظار تماشای نسخهای که از ۸بهمن۱۳۵۴ در سینماهای آسیا، ژاله، مولنروژ، اروپا، شهوند، لیدو، نپتون، توسکا، المپیا، پاسارگاد، چرخ و فلک، شرق و کاپری روی پرده آمده و در حضور رقیب قدری چون «صمد در راه اژدها» (پرویز صیاد) با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرفروشترین فیلم سال در تهران شد. گوزنها چه در تهران و چه در شهرستانها بهصورت مکرر اکران شد و مورد استقبال قرار گرفت.
فیلم به بخش مسابقه سومین دوره فستیوال تهران راه یافته بود و اولینبار در شب چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۵۳ در تالار رودکی روی پرده آمد و شب بعد در سینما پارامونت برای جمعیت مشتاقی که به تماشای سیاسیترین فیلم آن دوران شتافته بودند به نمایش درآمد و طبیعی بود اثر ملتهب و معترضی چون گوزنها به محاق بیفتد و سازندهاش گرفتار ساواک شود. درواقع دردسرهای گوزنها بلافاصله پس از پایان نمایش فیلم در تالار رودکی شروع شد و کیمیایی مقابل ماموران ساواک نشست و بازجویی شد.
کمی بعد از نشست خبری سازندگان فیلم که روز پنجشنبه ۷آذر در تالار رودکی برگزار شد، کیمیایی با تاکیدهایی چندباره به دزد بودن کاراکتر قدرت کوشید تا فیلمش را نجات دهد که نتوانست. گوزنها با دردسرهای بسیار برای سازندهاش و جرح و تعدیل اساسی و تغییر پایانبندی در زمستان ۵۴ اکران شد. نسخهای که همه میدانستند بهدستور ساواک پایانش تغییر کرده ولی بهشکلی عجیب در این ۴دهه هیچکس به نسخه سانسوری گوزنها دسترسی نداشت.
نقش کیمیایی هم در حد همان نمای معروفی است که قدرت قبل از تسلیم شدن اسلحهاش را کنار گلدان میگذارد؛ نشانهای و امیدی بر تداوم مبارزه که ماموران ساواک متوجهش نمیشوند. گوزنها (بههمراه قیصر) احتمالا بیش از هر محصولی از سینمای قبل از انقلاب در این ۴دهه دیده شده و دوستداران پرشمار فیلم در همه این سالها مشتاق بودند نسخه دستکاری شده توسط ساواک را هم ببینند که حالا این امکان فراهم شده است؛ نسخهای که در آن قدرت، سید را متهم به لو دادن خود میکند و بعد با گلوله او را میزند. وقتی هم ماموران امنیتی به قدرت میگویند رفیقش او را لو نداده، نوبت به دلجویی از سید میرسد و قراری برای آینده وقتی که قدرت از گرفتاری خلاص شد گذاشته میشود تا رفقای قدیمی کاری آبرومند را با هم راه بیندازند!
اینکه پایانبندی نسخه سانسوری گوزنها شبیه هجویهای بر فیلم از کار درآمده (و زمان اکران جایگزین پایان درخشان نسخه اصلی شده) حالا و در گذر سالها بیش از هر چیز اهمیت تاریخ سینمایی دارد. خوشبختانه نسخه مطلوب کارگردان در این ۴دهه در دسترس بوده و عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران هم برازندهاش. این نسخه مطلوب ساواک هم بخشی از تاریخ است؛ تاریخی که حالا از محو شدن نجات پیدا کرده است.