خبریجات -شنیدن نامش همزمان است با یک تداعی معانی. «محمد باقر قالیباف» که میگویند، نقش خدمت و خیرخواهی در اذهان پدیدار میشود. حتی برای آنها که با سلوک مؤمنانه و منش انقلابیاش هم میانهای نداشته باشند. رویه درخشان او البته مختص امروز نیست و گسترهای دارد به اندازه همه عمرش.
از سال 1356 که زلزله طبس رخ داد و او کمکهای مردم مشهد را جمع میکند و به این شهر میبرد. انگیزه و اراده خدمت و کمکرسانی در او به حدی بود که در شورای ساخت طبس، ساخت قسمتی از این شهر آسیب دیده را عهدهدار میشود.
به سبب استمرار همین روحیه جهادی و انقلابی، او در سال 1358 و در 18 سالگی برای دفاع از حریم مطهر اسلام و انقلاب و کشور به جبهه میرود. استعداد و شایستگیاش چنان بود که در سال 1361 فرمانده تیپ امام رضا(ع) و یک سال بعد فرمانده لشکر 5 نصر خراسان میشود.
جنگ تمام میشود و قالیباف در حالیکه مسئولیت لشکر ٢٥ کربلا را به عهده دارد زلزله عظیم منجیل رخ میدهد. تمام راههای ارتباطی بین تهران و شمال بسته میشود اما این لشکر با فرماندهی قالیباف پس از 15 کیلومتر پیادهروی اولین گروهی است که خود را به محل حادثه میرساند و با عزمی جدی امدادرسانی را آغاز میکند.
در سال ١٣٧٣مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) را میپذیرد. پروژه هایی همچون راه آهن ١٦٥ کیلومتری مشهد سرخس که ایران افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و ترکیه را به هم وصل می کند، گازرسانی به ٥ استان مرکزی و غربی، ساخت سازه عظیم دریایی خلیج فارس و سد بزرگ کرخه از جمله توفیقات او در این دوره مدیریت است.
قالیباف در سال ١٣٧٦ به دستور مقام معظم رهبری فرمانده نیروی هوایی سپاه میشود. دوره های فشرده خلبانی را در ایران و فرانسه طی میکند و مجوز پرواز با ایرباس را بدست میآورد. در سال ١٣٨٠ از تز دکترای خود با عنوان «بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر» دفاع میکند و بعد از آن نیز به عنوان عضو هیات علمی رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه تربیت مدرس به کار تدریس مشغول میشود.
قالیباف در سال ۱۳۷۹ مجدداً با حکم حضرت آیت الله خامنه ای، فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده دار و در دوره فرماندهیاش سامانه ۱۱۰ راه اندازی و تاسیس میشود.
انتخاب قالیباف در سال ١٣٨٤ به عنوان شهردار پایتخت با رای شورای اسلامی شهر تهران آغاز فصل درخشنده دیگری از کارنامه پرافتخار اوست. فصلی سراسر خدمت برای پیشرفت و سازندگی کلانشهر تهران.
قالیباف با بهرهگیری از روحیه جهادی دوران دفاع مقدس پروژه هایی همچون بزرگراه طبقاتی و تونل صدر – نیایش، تونل توحید، پل جوادیه، راهاندازی مرکز فعالیتهای دینی شهرداری، بوستان بزرگ ولایت، راه اندازی سامانه ١٣٧ و ١٨٨٨، رود دره فرحزاد(بوستان نهج البلاغه)، شبکه بی آر تی، سرعت بخشیدن به توسعه مترو اجرای طرح تفضیلی شهر تهران، ، و... را در تهران پی گرفت و شکل داد.
او در سال ١٣٨٨ نیز مجدداً با حکم شورای شهر تهران در سمت خود ابقا شد. کاربردی کردن دین در اداره جامعه ذیل تبدیل شهرداری از نهادی خدماتی به اجتماعی و کوتاه کردن فاصله جنوب و شمال تهران هدف اصلی قالیباف در این دوره مدیریت بود که با رویکرد محله محوری انجام شد.
موفقیت او در شهرداری پایتخت که حاصل رویکرد جهادی و عزم راسخش در توسعه و آبادانی تهران بود سبب شد تا در سال ۱۳۸۷ برابر با سال ۲۰۰۸ میلادی از طرف سایت شهرداریهای جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شود. در سال ٢٠١٠ میلادی تهران در حوزه حمل و نقل به عنوان یکی از پنج شهر برتر دنیا از نظر حمل و نقل از سوی موسسه سیاستهای حمل و نقل و توسعه موسوم به ITDP شد.
همچنین در سال ٢٠١١ میلادی و در دهمین اجلاس متروپلیس (اتحادیه کلانشهرها و پایتخت های جهان)، تهران از بین ١٦٢ کلانشهر دنیا به عنوان شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار گرفت. این جایزه که معتبرترین جایزه بین المللی در زمینه مدیریت شهری در دنیاست به دلیل تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به ویژه در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و بهره گیری از روش های مناسب نظیر سامانهBRT، دوچرخه های عمومی و ... به تهران تعلق گرفت.
به باور قالیباف در عرصه اقتصادی و شکوفاییِ صنعتی نیز باید به جوانان اعتماد کرد. همانگونه که این اعتماد دوران مثال زدنی دفاع مقدس را رقم زد. اراده قاطع و عزم استوار جوانان مومن و انقلابی و اعتماد به آنهاست که در عرصه جهاد برای سازندگی کشور و مقاوم سازی اقتصاد معجزه میآفریند. تداوم همین رویکرد در دولت و مجلس نیز کشتی انقلاب را به سر منزل مقصود خواهد رساند.
سطرهای فوق تنها بخشی از خدمات چشمگیر قالیباف است که با آن، عطر خدمت نقاط مختلف کشور را فرا گرفت. این رایحه امروز در راه مجلس است./