خبریجات-گسترش نیوز: موضوع کاهش عرضه با بهانههای مختلف، به رویه همیشگی افزایش نرخ این محصول تبدیل شده است و با توجه به اینکه بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده اما انحصار در این صنعت هر بار منجر به افزایش نرخ این کالا میشود.
افزایش نرخ ۲۰ درصدی وارداتیها در واکنش به نرخ ارز
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره افزایش نرخ خودرو در سال آینده، گفت: مصرف بنزین خودروهای وارداتی صدی ۹ تا ۱۰ لیتر است اما به دلیل دوام این خودروها افراد زیادی تمایل به استفاده از آنها را دارند که این امر موجب تحول قیمتی در بازار خودروهای وارداتی میشود.
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو برآوردهای حاصل از اوضاع درآمدی دولتی در لایحه بودجه سال آینده و ادامه ممنوعیت واردات خودرو از دیگر اتفاقات موثر بر بازار نرخ خودروهای وارداتی است.
او با بیان اینکه عدم ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک باعث میشود بازار این خودروها در سال آینده نیز ملتهب شود، گفت: این امر باعث میشود در سال آینده نیز شاهد افزایش نرخ خودرو باشیم.
دادفر با اشاره به اینکه نرخ ارز بر نرخ خودروهای هیبریدی اثر میگذارد، گفت: نوسانات نرخ ارز نه تنها بر نرخ خودروهای وارداتی بلکه در نرخ خودروهای هیبریدی نیز تاثیر خواهد گذاشت البته این رشد نرخ با توجه به نرخ بنزین منطقی است و میتواند هزینه سوخت مصرفکنندگان را جبران میکند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است با توجه به اوضاع فعلی بازار تولید و نوسانات ارزی، سال آینده شاهد جهش نرخ جدیدی در بازار خودرو خواهیم بود.
افزایش نرخ سرعتی خودرو در سال ۹۹
کاظم نیکخواه کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش نرخ خودرو بعد از عید، گفت: اکنون عرضه خودرو در کف بازار زیاد است. اگر چنانچه شرایط بدی پیش بیاید خودرو گرانتر خواهد شد، اما اگر اکنون به یک ثباتی برسیم شاهد افزایش نرخ خودرو پس از عید نخواهیم بود.
نیکخواه بیان کرد: برخی از فروشندگان خودرو معتقد هستند نرخ خودرو بعد از عید به سه برابر خواهد رسید. افزایش نرخ بنزین تاثیر منفی در بازار خودرو برجای گذاشت چرا که تقاضای مردم به خرید خودروهای پر مصرف کاهش یافت و از طرف دیگر گزینهای برای تولید خودروهای کم مصرف از سوی خودروسازان دیده نمیشود.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: یکی از مشکلات افزایش نرخ خودرو، بیثباتی نرخ ارز است و اگر این بیثباتی پس از تعطیلات نوروزی باشد، شاهد افزایش نرخ خودرو پس از عید خواهیم بود.
او با بیان اینکه عرضه خودروهای کم مصرف از سوی خودروسازان به طور چشمگیری کاهش یافته است، گفت: مشکلی که این روزها گریبانگیر بخش کلان اقتصاد شده است، به بحث تورم و کاهش بودجه دولت باز میگردد. کسری بودجه باعث شده که دولتیها به خلق پول و تزریق نقدینگی به بازار اقدام کنند.
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است تا زمانی که این سیاستهای دولت مبنی بر چاپ پول و افزایش نقدینگی در کشور وجود داشته باشد، نرخ خودرو نوسان خواهد داشت.
نیک خواه با بیان اینکه میزان نوسان نرخ خودرو به افزایش میزان تقاضا و کنترل نرخ دلار بستگی دارد، گفت: چنانچه سیاستهای دولت در حوزه پولی ادامه داشته باشد قطعا سال ۹۹ هم با افزایش نرخ خودرو مواجه هستیم.
نوسانات دلاری موثر در نرخ خودرو
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش نرخ خودرو بعد از شب عید، گفت: نرخ دلار هم اکنون در حال تغییر و نوسان است که باعث افزایش نرخ خودرو میشود.
او با بیان اینکه افزایش نرخ خودرو به اقتصاد کلان کشور باز میگردد، گفت: با توجه به اتفاقات اخیر نرخ دلار هم تغییر پیدا کرد که موجب ایجاد نوسان در نرخ خودرو شد. نوسانهای اخیر ربطی به خودروسازان ندارد ضمن این که تیراژ تولید بالا رفته، ولی نرخ خودرو در بازار پایین نیامده است.
کاکایی در خصوص توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵، گفت: توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ باعث بروز تنش هایی در بازار میشود اما این دسته از خودروها باید متوقف شوند چراکه نه تنها باید یورو ۵ شوند بلکه استانداردهای ۸۵ گانه را باید دریافت کنند که با اعمال این تغییرات نرخ آن نیز افزایش چشمگیر خواهد داشت.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه برای گرفتن استانداردهای جدید نیاز به یک سری از تجهیزات وجود دارد که موجب افزایش نرخ میشود، گفت: قرار است که تیبا را جایگزین پراید کنند که هم اکنون این خودرو ۱۰ میلیون تومان گران تر از پراید است که باید استاندارد آن را تغییر دهند و آن یورو ۵ شود که در نتیجه نرخ آن نیز گران تر از حالا خواهد شد و میتوان گفت در سال آینده با اعمال این تغییرات نرخ این خودرو نیز افزایش خواهد داشت نرخ آن به بیش از ۷۰ میلیون تومان میرسد.
کاکایی با بیان اینکه ارزانترین خودروی موجود پس از پراید که میتواند با توجه به ظاهر و ساختار سازه و بدنه استانداردها را پاس کند تیبا است، گفت: سال آینده تمام خودروها باید براساس استاندارد یورو ۵ تولید شود ضمن این که استانداردهای ۸۵ گانه را هم پاس کنند. البته در این بین باید گفت که این استاندارها را تصمیم گرفتند به طور ۸۲ گانه اجرا کنند و ۳ مورد از آنها را قبول کردند که اجرا نشود، چون واجب نیستند.
او گفت: این موارد موجب میشود نرخ خودروها بالا رود بنابراین به همین خاطر است که کشش بازار برای خودرویی مانند پراید بسیار خوب میشود.
حال باید دید آیا در صورت تولید انبوه خودروهای داخلی میتواند به سرعت تقاضای بازار را پاسخ دهد و مانع از تب نرخ در بازار خودرو در سال آینده شود و قیمتها را تثبیت کند؟ که اگر تولید نتواند مانع از این شرایط شود دوباره به جریان قیمتی چند ماه اخیر باز خواهیم گشت.