پیروزی بدون چون و چرا در انتخابات

گاهی همه‌پرسی را برخی افراد با انتخابات اشتباه می‌گیرند در حالی که انتخابات به منظور گزینش یک یا چند نفر است

به گزارش خبریجات دکتر مازیار میر مشاور عالی انتخاباتی به خبرنگار ما گفتبعنوان یک مشاور انتخاباتی که سه دهه در امر انتخابات به نامزدهای انتخاباتی در ایران و کشور های همسایه کمک های مشایان توجهی نموده امروز می خواهم پیرامون یکی از استراتژهای بسیار بسیار مهم و تعیین کننده در زمینه انتخابات با شما سخن خواهیم گفت.

این سلسله مقالات و مقالاتی از این دست برای رسیدن به حداکثر حضور مردم و موفقیت در انتخابات تهیه و تالیف گردیده است و به خودی خود کامل تکمیل نبوده و نیست. اما می تواند کمی راه گشا باشد
در زمانی که کاربرد انتخابات به عنوان ابزاری برای گزینش نماینده و یا نمایندگان و اعلام دموکراسی‌ کاربرد دارد هرچند انتخابات مانند زمان یونان باستان دیگر
رواج نداشته و اساسا کاملا متفاوت است. در عهد باستان انتخابات‌ها بیشتر نهادهای گروه‌سالارانه بودند و بسیاری از سمَت‌های سیاسی از قبل تعیین
گردیدده و یا توسط برخی قرعه کشی می شده است.

گاهی همه‌پرسی را برخی افراد با انتخابات اشتباه می‌گیرند در حالی که انتخابات به منظور گزینش یک یا چند نفر است. هر چند همه‌پرسی در لغت معنای
انتخابات را هم دربردارد اما در عالم سیاست تنها به جرکت ها و جریانی گفته می‌شود که طی آن حکومت‌ها پرسش‌ها یا اصلاحیه‌های قانونی را در اختیار
مردم قرار می‌دهند، تا مردم یک یا چند مورد را انتخاب کنند.

شاید بد نباشد پیرامون متد ارای الکتریال هم بیشتر بدانیم؟ در ایالات متحده هر چهار سال انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می گردد، مقایسه آمار و ارقام وسیستم رأی‌گیری همچون معمایی بسیاری را متحیر می نماید که چرا ترامپ بر خلاف آرای کمتر نسبت به هیلاری کلینتون بخاطراراء الکترال پروز میدان گردید.چگونه تفاوت آرا میان دو نامزد رقیب تنها یک‌درصد است اما تفاوت آرای الکترال که سرنوشت نهایی و نتیجه انتخابات

را رقم می‌زند به بیش از صد عدد می‌رسد؟

و چگونه نامزد های برنده انتخابات، اکثریت آرای مردم را هم به‌ دست نمی‌آورند؟

اساسا آرای الکترال چیست و چه کاربردی دارد؟

رأی مردم چگونه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا محاسبه می‌شود؟

وقتی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رأی می‌دهند، در واقع با این رأی به نمایندگانشان در کالج الکترال که شامل ۵۳۸ عضو است، حکم می‌کنندکه به چه‌کسی رأی دهند. یعنی نمایندگان کالج الکترال از خودشان حق رأی ندارند و رأیشان نمادین است و متعلق به نامزدی است که مردم همان ایالت اورا انتخاب کرده‌اند. مثلا اگر مردم فلوریدا به دونالد ترامپ را انتخاب می‌کردند، نمایندگان آنها در کالج الکترال نمی‌توانستند با اختیار خودشان مثلا به خانم لاریکلینتون رأی دهند.

اینکه هر ایالت چه تعداد نماینده در کالج الکترال دارد به جمعیت آن ایالت و نسبت آن به کل کشور بستگی دارد. ایالت‌های پرجمعیتی مانند کالیفرنیا، گزاس،
نیویورک، فلوریدا، پنسیلوانیا و ایلی‌نویز که بیشترین جمعیت را در میان ایالت‌های آمریکا دارند، بیشترین آرای الکترال را هم به‌خود اختصاص داده‌اند.
مثلا ایالت کالیفرنیا با ۳۷ میلیون نفر جمعیت فقط ۵۵ آرای الکترال دارد. یعنی هم در فهرست جمعیتی اول است و هم در فهرست آرای تعیین‌کنندهرئیس‌جمهور. این براساس تعریف مفهوم دمکراسی که حکومت اکثریت بر اقلیت است برنامه‌ریزی شده‌ا اما جالب است بدانید که ورمونت با ۶۰۰هزار نفر جمعیت تنها سه رأی الکترال دارد. حال که با حدود انتخابات آشنا شدیم بهتر است به سراغ امروزه انتخابات عصاره مردم ساالری در هر مملکت و یاحاکمیتیاست. در بستر انتخابات، احزاب سیاسی به مثابه یک کمپانی تجاری خود را در معرض رأی مردم قرار داده و تودهها نیز به عنوان خری ِ دار اصلی ایدهها وچهرههای جریانات سیاسی در این عرصه نقش آفرینی می کنند.

پاسخ به این سؤال که احزاب و جریانات سیاسی چگونه می توانند در رقابت انتخاباتی بالاترین رأی را نصیب خود کنند بسیار بسیار پیچده است و به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد؟

بعنوان یک مشاور عالی انتخاباتی و برند سازی سیاسی که سه دهه در این عرصه گام برداشته ام و بر اساس دانش و تجربه خود و با تکیه برتحلیل نظر نخبگان سیاسی و فعال در عرصه انتخابات محلی، عوامل کلیدی موفقیت در ۶ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شهر تهران به

شرح زیر است :

اول

عملکرد حزب حاکم و نوع لیستهای انتخاباتی

دوم

مشارکت سیاسی و الگوی رأی دهی جامعه

سوم

رابطه عمیق و معنی دار نامزدهای انتخاباتی با انتظارات رأی دهندگان

چهارم

حجم و تنوع و نوع تبلیغات و گسترش وتبلیغات در زمان و مکان مناسب

پنجم

برندسازی سیاسی و عقبه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نامزد انتخاباتی

ششم

انتخاب مشاور و تیم متخصص و آموزش و برنامه ریزی پیوسته و در نهایت طول مدت زمان

در سالهای اخیر تلفیق مفاهیم بازاریابی و سیاست، زمینه ساز ظهور بازاریابی سیاسی شده . اما اساسا بازاریابی سیاسی چیست و چه

کاربردی دارد؟

بازار یابی در انتخابات گذشته ایران به شدت متاثر از بازاریابی سیاسی بود. مانند انتخابات ایالات متحده و انتخاب ناباورانه دونالد ترامپ یا انتخابات فرانسه امانوئل مکرون در مدت زمان تبلیغات بیست روزه، با بیست میلیون آرای مردم فرانسه با قدرت کامل و یک سروگردن بالاتر از رقبا به سمت ریاست جمهوری فرانسه دست پیدا کند.

شاید برایتان بسیار چالب باشد که بدانید دقیقا۲۰ روز قبل اصلا در فرانسه نه مکرون و نه همسر او را که سن مادربزرگ او را دارد را اصلا نمی‌شناخت. جالب است بدانید در این انتخابات فرانسه نرخ مشارکت در انتخابات ۷۴ درصد اعلام گردید که بسیار نرخ فوق العاد ه ای است در مقابل و در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا حدود نیمی از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و در نتیجه ترامپ انتخاب گردید.

دکتر مازیار میر مشاور عالی انتخاباتی بازاریابی سیاسی را این گونه تعریف می نماید؟

بازاریابی سیاسی به کلیه فرایندها و استفاده های تخصصی و ابزاری از علم بازاریابی و بهره‌گیری نخبگان سیاسی برای تهییج و جذب آرایمردم در یک منطقه خاص جغرافیایی بدون در نظر گرفتن جنسیت و در یک بازه سنی خاص را بازاریابی سیاسی می گویند.

آخرین تغییر در %ب ظ, %21 %921 %1398 %21:%آبان
این مقاله را به اشتراک بگذارید

لینک خبر:



ارسال نظر

فیلدهای اجباری را تکمیل نمایید

درباره ما

درباه ما

تبلیغات

اشتراک در خبرنامه

Top